SME

Bajcurová po 30 rokoch odchádza zo SNG: Nechcem vidieť demontáž odbornosti v priamom prenose

Obáva sa, že sa začne cenzurovať činnosť SNG.

Katarína Bajcurová končí v SNG po tridsiatich rokoch. Katarína Bajcurová končí v SNG po tridsiatich rokoch. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

Počas tridsiatich rokov pôsobenia v Slovenskej národnej galérii (SNG) zažila mnohých ministrov z rôznych strán politického spektra. Historička umenia a kurátorka KATARÍNA BAJCUROVÁ, ktorá jedno desaťročie galériu aj viedla, z nej teraz odchádza.

Rozhodla sa tak po stretnutí zamestnancov s povereným riaditeľom SNG Antonom Bittnerom, ktorého ministerka kultúry Martina Šimkovičová zo SNS uviedla do funkcie v ten istý deň, ako odvolala Alexandru Kusú.

Bittnera rezort kultúry označil za skúseného krízového manažéra a "odborníka na stabilizáciu organizácií a ich rozvoj" s 30-ročnou praxou. "SNG nie je v žiadnej kríze, pracujeme, tešíme sa zo svojej práce, všetci sú na svojich miestach a vedia, čo majú robiť," okomentovala 7. augusta počas tlačovej besedy Bajcurová, keď sa kolektív galérie postavil za Kusú.

SkryťVypnúť reklamu

"Vo vzduchu je teraz pocit neistoty, sklesnutosti, povestná 'blbá' nálada... Aj preto, že to nechcem podstupovať, nechcem vidieť demontáž odbornosti v priamom prenose, som sa rozhodla odísť. Je to aj symbolické gesto," vysvetľuje s tým, že poprosila kolegov, aby si z nej nebrali príklad, ale aby vydržali čo najdlhšie a obhajovali česť a poslanie svojej práce.

"Prežili sme vládu Vladimíra Mečiara, ministra kultúry Ivana Hudeca, a tomu sa nedalo uprieť, že bol vzdelaný. Mal síce iné názory, predstavy o riadení inštitúcií či rezortu, bolo to búrlivé, no nejako sme tým prešli," spomína Bajcurová s tým, že pri súčasnej garnitúre na ministerstve kultúry sa o žiadnom vzdelaní, či o odbornosti nedá hovoriť. "To je to, čo ma trápi a vnútorne mimoriadne uráža. Že šmahom ruky ničia desaťročia budované inštitúcie. Akoby kultúra bola pre našu spoločnosť natoľko málo dôležitá, že ju môžeme nechať nominantmi SNS zničiť, ponížiť, rozkopať a roztrhať na franforce," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Šimkovičovej čistky pokračujú. Po Drličkovi z SND končí aj šéfka národnej galérie Kusá Čítajte 

Prečo odchádzate zo SNG? Je to vaša reakcia na vymenovanie dočasného riaditeľa Antona Bittnera?

O ukončenie pracovného pomeru dohodou som požiadala v deň (9. augusta), keď sme mali ako zamestnanci prvé stretnutie s povereným riaditeľom. V hlave som si to rozhodla trochu skôr, no toto stretnutie ma o tom presvedčilo.

V SNG pracujem 30 rokov. Najprv som bola kurátorka, odborná námestníčka, potom generálna riaditeľka a opäť kurátorka. Myslím si, že som pre túto inštitúciu a slovenskú kultúru urobila dosť práce a vždy bola mojím primárnym a hlavným princípom odbornosť, profesionalita, pravdaže, popri zachovaní hodnotovej a osobnostnej integrity.

To, čo sa nám predstavilo, je niečo, čo je absolútne mimo akejkoľvek odbornosti.

Keď príde človek poverený vedením vrcholnej galerijnej inštitúcie a hneď sa prizná, že nerozumie umeniu, nazve vás umelcami a vyhlási, že všetky umelecké diela majú rovnakú hodnotu (a to sa predstavil ako odborník na čísla!), tak nestačíte žasnúť. Neviete, či ide o zlý vtip.

SkryťVypnúť reklamu

S pánom Bittnerom som sa osobne nestretla. Žiadosť k 30. septembru som podala preto, lebo mám v galérii rozrobené úlohy, ktoré chcem dokončiť a odovzdať. Nechcem utekať predčasne.

Čo ešte stálo za vaším rozhodovaním odísť po tridsiatich rokoch pôsobenia v SNG?

Svojím spôsobom som už bola na odchode. Po výberovom konaní som sa 1. júla stala generálnou riaditeľkou Centra vied o umení Slovenskej akadémie vied (SAV). V galérii som tak začala pôsobiť na skrátený úväzok.

Mojím zámerom bolo viac prepojiť akademickú a galerijnú sféru, tiež pripraviť nasledovníčku, junior kurátorku, ešte odovzdať skúsenosti, znalosti a zručnosti v práci so zbierkou. Ja si ctím kontinuitu. Ako sa nedávno vyjadrila bývalá riaditeľka SNG Alexandra Kusá: kontinuita je v našich inštitúciách v kultúre podstatná.

SkryťVypnúť reklamu

V SNG ste pôsobili od roku 1994, boli ste aj riaditeľkou, posledné obdobie ste pôsobili ako kurátorka zbierok moderného a súčasného umenia. Zažili ste aj viacero ministrov či ministeriek kultúry. V čom je situácia pod touto vládnou garnitúrou iná?

Zažila som mnohých ministrov či úradníkov na ministerstve z rôznych politických strán. Nikdy sme v práci nechceli politikárčiť, ako sa nám teraz vyčíta. Keď nás obviňujú, že robíme politiku, ide o klamstvo, nezmysel. Pravdaže, máte svoj osobný politický postoj, ale podstatné sú hodnoty, ktoré v odbornej praxi vyznávate a vyjadrujete.

Dá sa povedať, že sa s každým doteraz dalo diskutovať. Prežili sme vládu Vladimíra Mečiara, ministra kultúry Ivana Hudeca, a tomu sa nedalo uprieť, že bol vzdelaný. Mal síce iné názory, predstavy o riadení inštitúcií či rezortu, bolo to búrlivé, no nejako sme tým prešli.

SkryťVypnúť reklamu

Pri súčasnej garnitúre na ministerstve kultúry sa o žiadnom vzdelaní či o odbornosti nedá hovoriť. To je to, čo ma trápi a vnútorne mimoriadne uráža. Že šmahom ruky ničia desaťročia budované inštitúcie.

My sme tu na to, aby sme robili svoju prácu na odbornej a profesionálnej úrovni.

Nie sme žiadni umelci. Odborní pracovníci – kurátori, ktorí tvoria výstavy a zbierky SNG, sú absolventi odboru dejiny umenia. Ide o vedný odbor, a ten má svoj systém, metodológiu, pravidlá.

Aké?

Napríklad sa vzdelávate celý život. Umenie neposudzujete podľa toho, či sa vám páči, alebo nepáči. Dejiny umenia disponujú celým zložitým a sofistikovaným systémom hodnotiacich – aj objektívnych kritérií, ale má tu svoje miesto aj subjektívny názor. Vy praxou dospejete k poznaniu, čo je dobré a čo je zlé umenie, a čo umenie už nie je.

SkryťVypnúť reklamu

Nejde o disciplínu, ktorá by rozhodovala iba na základe osobných kritérií a vkusu. Vo všetkom hľadáme hlbšie historické súvislosti a kontexty.

O tomto sa s terajším ministerstvom kultúry diskutovať nedá?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAZCQ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 570
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 341
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 923
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 808
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 574
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 452
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 114
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 205
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 552
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 325
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 475
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu